Deel van snelheidsbeperking op de HSL voorbij
![](/images/jcogs_img/cache/ns_trein_-_28de80_-_2b93f99924edba83a78d6fe459b0c24b0350f39e.jpg)
KAAG EN BRAASSEM - De recentste extra snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) gaan eraf. Dat betekent dat de treinen weer iets harder mogen rijden: van 80 naar 120 kilometer per uur.
Eerder dit jaar werd de maximumsnelheid verlaagd naar tachtig kilometer per uur vanwege constructieve ontwerpfouten bij tien viaducten. De snelheid werd eerder daarvoor al verlaagd naar 120 kilometer per uur vanwege scheurtjes in de viaducten. De HSL is eigenlijk geschikt voor een snelheid van 300 kilometer per uur.
Bij de viaducten zijn fouten gemaakt in het ontwerp. Uiteindelijk zijn daardoor scheurtjes ontstaan. Die schade is nu hersteld maar de viaducten blijven ongeschikt voor snelheden boven de 120 kilometer per uur. De viaducten moeten nog grondiger worden aangepakt zodat hier op volle snelheid gereden kan worden, meldt Treinreiziger.nl.
Werkzaamheden bij Rijpwetering.
Begin 2025 wordt het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering hersteld en verbeterd door ProRail. Daarnaast wordt ook de aangrenzende spoorbaan verstevigd.
De verwachting is dat de werkzaamheden uiteindelijk eind 2026 afgerond zijn. In het najaar van 2024 wordt ter voorbereiding een tijdelijke hulpbrug geplaatst over de Zuidzijdervaart en ook wordt er een sloot gedempt. Daarnaast wordt er een nieuwe palenwand van ruim 400 meter aangebracht om de spoorbaan te verstevigen tussen het spoor en de Blauwemolenweg.
Lees ook: Dit moet je weten over herstelwerkzaamheden HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering