Dobbe Transport innoveert met eerste elektrische vrachtwagen

Foto: Syb van Ruiten
Foto: De stekker is hetzelfde als bij elektrische personenauto's. (Syb van Ruiten)

ROELOFARENDSVEEN - Dobbe Transport is sinds een maand een stuk stiller onderweg. Het logistieke bedrijf in Roelofarendsveen heeft haar eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen. Logistiek directeur Eric Dobbe is enthousiast: ‘Over vijftien jaar is het wagenpark groen.’

De vrachtwagen is misschien vernieuwend, maar nieuw is hij zeker niet: ‘De vrachtwagen is al negen jaar oud’, legt Dobbe uit, ‘De dieselmotor is eruit gehaald en gewisseld voor een accupakket. Omdat we dus hetzelfde chassis gebruiken, is het heel duurzaam. We verwachten dat hij zeker nog tien jaar meegaat.’ Ook de laadbak en de techniek van de laadklep is behouden gebleven. ‘Hij had al een half miljoen kilometer op de teller, eigenlijk geven we hem een tweede leven.’

Hoewel er dus veel hergebruikt wordt, is de truck niet goedkoop: ‘De auto is anderhalf keer zo duur als een gewone vrachtwagen.’ Vooral duurzaamheid is de drijfveer voor Dobbe. Vanaf 2025 mogen diesel vrachtwagens binnensteden namelijk niet meer in. Dobbe bedient daar ook veel klanten. 'Omdat ze niks uitstoten, biedt een elektrische vrachtwagen dan uitkomst.'

Elektrisch onderweg

De truck heeft een bereik van 225 kilometer en wordt vooral voor stadsgebruik in de Randstad ingezet. Dat gaat niet altijd even makkelijk: ‘Vorige week was de vrachtwagen net voorbij Rotterdam en stond de accu op dertig procent. Er stonden nog een paar haltes op de planning, de chauffeur besloot toch maar terug te rijden’, vertelt Peter Wesselius lachend. Hij is sinds het begin betrokken geweest bij het elektrificeren van de vrachtwagen.

Aan de buitenkant is nauwelijks te zien dat de vrachtwagen elektrisch wordt aangedreven. Op het icoontje van een batterij na ziet de vrachtwagen eruit als een reguliere diesel. Ook het dashboard verschilt weinig: ‘De brandstofmeter die eerst de hoeveelheid diesel in de tank liet zien, geeft nu het accupercentage weer’, laat Wesselius zien.

Om ervaring op te doen met elektrisch rijden voor het ombouwproject rijdt Wesselius nu zelf ook elektrisch: ‘De stekker is dezelfde als die van mijn Kia.’

'Hij rijdt wel anders'

Ook in het gebruik is de vrachtwagen niet heel anders dan een gewone diesel, maar hij rijdt wel anders. ‘De vrachtwagen is een stuk meer wendbaar, hij rijdt en rolt heel makkelijk. Onze chauffeurs krijgen dan ook eerst een korte cursus. We hebben ook gekeken of oudere werknemers er mee de weg op kunnen. Dat was voor hen even wennen, maar eigenlijk is het eenvoudiger dan een gewone vrachtwagen’, vertelt Dobbe.

Voor de lange ritten naar Frankrijk is elektrisch rijden nog geen optie. Wesselius: ‘Vooral de infrastructuur om op te laden ontbreekt onderweg.’ Ook op de vestiging in Roelofarendsveen moest deze installatie speciaal worden aangelegd. Dobbe hoopt in de toekomst ook in te zetten op vrachtwagens die worden aangedreven door waterstof, maar dat zit er voorlopig niet in: ‘Dat zijn nu nog probeersels.’

advertentie advertentie