Doldwaze zoektocht naar levensgeluk: oud-streekgenoot op de planken met solo cabaret
NIEUWE WETERING/ROELOFARENDSVEEN - Na vele studies, het meeschrijven aan theater- en toneelstukken, een YouTube-kanaal en een avontuur bij de lokale omroep staat hij binnenkort in Kaag en Braassem op het podium. De 27-jarige Sander van Egmond groeide op in Nieuwe Wetering. Hij komt met zijn solo cabaretshow Zingeving voor Dummies in augustus, oktober en januari naar eetcafé De Punt in Roelofarendsveen.
'Ik heb behoorlijk wat ervaring opgedaan, maar dit is de allereerste solo show', vertelt Sander in De Ochtendshow van Studio Alphen en Studio Kaag en Braassem. 'Ik heb het pittoreske en idyllische Nieuwe Wetering verlaten om de toneelacademie in Maastricht te gaan doen. Ik kreeg al vrij snel werk, van allerhande producties, musicals en ook wat films. Maar, dat cabaret vind ik toch wel een heel bijzonder interessant vak.'
Geen flexibiliteit bij grote producties
Van Egmond vindt grote producties regisseren ook fantastisch. 'Maar op het moment dat iemand vraagt of ik langskom, dan is dat zo duur en complex. Je moet alles meesjouwen en dat is onbetaalbaar.'
Daarom wil de cabaretier ook iets voor zichzelf. 'De absolute vrijheid, dat je zomaar ergens heen kan gaan en dat alles vanuit je hersenen ontstaat. Je hebt niks nodig, alleen een microfoon en een lichtje erop. Daar sta je dan in je eentje. Alles moet vanuit taal en spraak. Het verhaal moet tot leven komen. Dat vind ik wel de uitdaging.'
Ultiem levensgeluk
Zingeving voor dummies is een 'doldwaze zoektocht' naar ultiem levensgeluk. 'Je merkt het al. Als een jonge man op zoek gaat naar ultiem levensgeluk ga je dat natuurlijk nooit vinden. Althans niet op de plekken waar je het verwacht. In de voorstelling raak ik volledig verstrikt in de media en de oneindige stroom aan negatief nieuws waar we nu in zitten.'
Eind deze maand werkt Sander als algemeen directeur van een cultuurfestival in Geleen. 'Dan wordt het zo groot, dat vind ik super interessant. Toch raak je ook wendbaarheid kwijt. Op het toneel sta je er zelf en op het moment dat je wil improviseren, staat dat je volledig vrij. Het allerliefste doe ik persiflages, van Martien Meiland, Thierry Baudet of Caroline van der Plas bijvoorbeeld.'
Dat nadoen zat er al vroeg in. Vanaf zijn vierde jaar gaf de jonge cabaretier al voorstellingen vanaf de trampoline in de tuin. Later leerde hij op de toneelacademie hoe hij zijn stem en fysiek moest gebruiken bij imitaties. 'Ik bestudeer gewoon iemand en dan ga ik dat nadoen', vertelt hij.
Vastlijmen aan de talkshowtafel
'Hoe ga ik om met rare types als Thierry Baudet? Ik fantaseer gewoon. Wat zou er nou gebeuren als ik hem in gedachten met zijn ballen vastlijm aan de talkshowtafel van Voetbal Inside? Dat Johan Derksen dan voor eens en voor altijd dat verhaal met die kaars een keer live voor ons op televisie demonstreert.'
Het is een manier voor Van Egmond om wraak te nemen. 'Baudet kan niet omgaan met de dynamiek van de werkelijkheid. Hij grijpt complotten aan. Dat is eigenlijk bijna het statement van mijn voorstelling. Het leven is zo complex, we moeten vooral niet geloven dat er mensen zijn die het slechtste met ons voor hebben en alle touwtjes in handen hebben.'
'In de kunsten neem ik wraak. In de fantasie is alles mogelijk. Daarmee zeg ik niet dat hij het verdient, maar ik fantaseer daar gewoon over. Dan kan ik al veel beter met zo'n man omgaan.'
Lees ook: Technici in Castellum krijgen een week vrij bij deze show: ‘Geheimzinnigheid is de basis’