Flow Spritzer van Floor uit Rijnsaterwoude groeit razendsnel: ‘Het is echt mijn kindje’

RIJNSATERWOUDE - Iets meer dan een jaar geleden bedacht Floor Overdevest haar eigen drankje de Flow Spritzer: een spritzer, met passievrucht en perzik. Inmiddels is haar product niet meer weg te denken uit de plaatselijke supermarkten en sportkantines. Daarnaast was het drankje op vele festivals en evenementen te koop. 'Het is echt mijn kindje,' vertelt Floor over Flow Spritzer.
Ze bedacht het drankje als studieproject van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management. Met behulp van haar neef en vader heeft het bedrijfje flinke stappen gezet in het eerste jaar: Inmiddels levert Flow zo'n 20.000 blikjes per maand.
'Negen keer nee, één keer ja'
'Het ging allemaal heel snel', vertelt Floor op bezoek in de radio-studio van Studio Kaag en Braassem tijdens De Ochtendshow. 'Elke maand gebeurde er wel weer nieuws en wat geks. We zijn bijvoorbeeld naar Oostenrijk gegaan en hebben après-ski tenten onder handen genomen. Dat was ook supergaaf, dat je na het skiën even een Flow'tje kan drinken.'
'Het is voornamelijk heel veel bedrijven benaderen, want het is echt niet zo makkelijk om overal binnen te komen. Je hoort negen keer nee, en één keer ja. Daarna is het gewoon knallen. Vorig jaar waren we bijvoorbeeld te vinden in één après-ski tent. Dit jaar zijn het er drie. Dus dat groeit ook weer.'
Supermarkten en festivals
Overdevest geeft aan zo'n beetje elke dag van de week bezig te zijn om de seltzer uit te breiden. Daarvoor doet ze van alles en nog wat: 'Veel bedrijven benaderen, langsgaan, administratie, marketing.'
Maar het werken loont. Zo ligt het alcoholhoudende bruiswater nu een maand in de schappen bij de Jumbo in Alphen aan den Rijn. 'Daar hebben we wel driekwart jaar over gedaan', vertelt Floor. Daarnaast was het drankje bijvoorbeeld te koop bij het Wet 'n Wild Beachfestival.
Toekomstplannen
Bij de lancering werden er twee smaken gepresenteerd. Dat is vooralsnog onveranderd. 'Achter de schermen zijn we wel bezig met een nieuwe smaak', verklapt ze. 'Hopelijk zijn we over een jaar nog groter, met wellicht een derde en vierde smaak erbij.' Ook een alcoholvrij product staat nog op de wenslijst.
'De markt is wat dat betreft voor ons nog te klein. We proberen eerst gewoon naam te maken voor onszelf, mét alcohol', besluit ze. 'Voor de mensen die geen alcohol drinken: het komt eraan.'