Herstel van HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering gaat van start

Foto: Michel Looyenstein

RIJPWETERING - De constructie van het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering wordt hersteld en verbeterd. Ook wordt de aangrenzende spoorbaan verstevigd. In stalen onderdelen van het viaduct zijn namelijk in de loop der jaren scheurtjes ontstaan en de spoorbaan is verschoven. De treinen kunnen er nu niet de normale maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden.

De werkzaamheden worden uitgevoerd in twee delen: het aanbrengen van een nieuwe palenwand en herstelwerkzaamheden aan het viaduct zelf. De palenwand wordt aangebracht als versteviging van de spoorbaan. Deze palenwand wordt ongeveer 380 meter lang en komt tussen het spoor en de Blauwemolenweg.

De Blauwemolenweg wordt hierdoor vanaf de zomer afgesloten voor al het verkeer. Bestemmingsverkeer kan nog wél gebruik maken van de weg. Het aanbrengen van de palenwand gebeurt rond november van dit jaar.

Omleiding en tijdelijke brug

'In afstemming met de gemeente Kaag en Braassem is er een omleidingsplan vastgesteld voor fietsverkeer dat niet meer van de Blauwemolenweg gebruik kan maken', meldt Pro Rail. 'Vanaf half februari gaat aannemer BAM een tijdelijk fiets- en voetgangerspad aanleggen aan de zuidkant van het spoor, in het verlengde van de Hoogmadeseweg tot aan de Zuidzijderkade. Om de veiligheid voor fietsers op de Hoogmadeseweg te waarborgen, worden de bestaande fietssuggestiestroken verbreed.'

De fietsbrug over de Zuidzijdervaart wordt vervangen door een tijdelijke hulpbrug. Hier kunnen geen boten onderdoor varen. Deze tijdelijke hulpbrug is voor fietsers, bouwverkeer en bestemmingsverkeer Blauwemolenweg.

Lees ook: Dit moet je weten over herstelwerkzaamheden HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering

advertentie advertentie