Kledingbank Groene Hart wint bijzondere prijs: ‘We doen het met elkaar en voor elkaar’

Vrijwilligers van Kledingbank Groene Hart bij de uitreiking van de Hartstikke Sociaal Bokaal Foto: Rijnvicus

REGIO – De Kledingbank Groene Hart heeft een bijzondere prijs in de wacht gesleept. De kledingbank voor de gemeenten Kaag en Braassem, Nieuwkoop en Alphen aan den Rijn heeft namelijk de Hartstikke Sociaal Bokaal gewonnen. ‘We zijn ontzettend sterk gegroeid in de afgelopen twee jaar met een team vrijwilligers van 22 naar 75 mensen. Dat is heel bijzonder’, vertelt Monique Chaudron van Kledingbank Groene Hart trots in De Ochtendshow van Studio Kaag en Braassem.

Rijnvicus, het ontwikkelbedrijf van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop, reikt elk jaar de Hartstikke Sociaal Bokaal uit aan ondernemers met een sociaal hart. De prijs is bedoeld voor ondernemers die werkzoekenden een steuntje in de rug geven. Dit jaar heeft Kledingbank Groene Hart de prijs in ontvangst mogen nemen.

Ongeveer anderhalf jaar geleden stond de kledingbank op de stoep bij Rijnvicus met een hulpvraag. ‘Dat was toch lastig opstarten, omdat we niet echt een bedrijf zijn. We zijn een stichting met allemaal vrijwilligers’, legt Chaudron uit. ‘Als het dan met heel veel moeite van beide kanten lukt om neer te zetten wat er nu staat binnen anderhalf jaar, dan komt daar wel een stukje emotie vandaan. Ook omdat je het voor alle mensen doet.’

‘Veilige werkplek geven’

Dit jaar hebben ongeveer twintig mensen uit de bijstand een plek bij Kledingbank Groene Hart gevonden en zo’n 30 mensen hebben een taalstage gelopen volgens Chaudron. ‘We hebben een OP STAP regeling gemaakt bij Rijnvicus, dit betekent dat mensen kunnen oefenen naar werk.’ Een gedeelte van de ingezamelde goederen worden door klanten van Rijnvicus gesorteerd op dames, heren, kinderen en schoenen en eventueel afval eruit gehaald. Ze sorteren ongeveer 50.000 stuks uit van de ruim 120.000 stuks die de kledingbank binnenkrijgt.

‘Het mooie van de groep vrijwilligers is dat ongeveer één derde ook uit onze klantenpopulatie komt, dus mensen uit de bijstand of met WW-uitkering’, legt Chaudron uit. ‘Dat doen we onder andere samen met Rijnvicus om deze mensen een veilige werkplek te geven.’

In de afgelopen twee jaar is het aantal klanten van de Alphense kledingbank gegroeid van 1.100 naar 2.200 klanten. ‘Onze klanten zijn ons ontzettend dierbaar. We doen het met elkaar en voor elkaar. Dat werkt heel erg fijn en het is mooi dat het gezien wordt door mensen om je heen’, zegt de vrijwilliger van Kledingbank Groene Hart.

De uitreiking van de Hartstikke Sociaal Bokaal Foto: Rijnvicus

Breder sociaal project

Chaudron ziet dat de prijs een positieve impact heeft op de kledingbank. ‘Het is toch een soort keurmerk wat je krijgt. We zijn op zoek naar een nieuw pand, dus zo’n prijs helpt om er wat aandacht op te vestigen. Ook binnen de gemeente en richting toekomstige sponsoren.’

‘Met de kledingbank staan we voor sociale duurzaamheid’, stelt Chaudron. ‘We delen niet alleen kleding uit maar draaien er ook een sociaal project omheen. We werken bijvoorbeeld samen met Alphen Vitaal om onze klanten aan het sporten en bewegen te krijgen. Zo proberen we breder te zijn en er een community van te maken.’

Lees ook: Kledingbank Groene Hart genomineerd voor Hartstikke Sociaal Bokaal

Luister hieronder naar het interview met Monique Chaudron. De Ochtendshow wordt elke werkdag van 7.00 tot 10.00 uur op de radio uitgezonden door Studio Kaag en Braassem.
advertentie advertentie