Maximumsnelheid HSL teruggebracht van 300 naar 80 kilometer per uur
RIJPWETERING - Treinen die over het viaduct Zuidweg bij Rijpwetering op de hogesnelheidslijn (HSL) rijden, kunnen tot 2025 waarschijnlijk niet de normale, maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden, meldt ProRail. Door constructiefouten die zijn ontdekt in het viaduct, heeft de spoorwegbeheerder uit veiligheidsredenen besloten de snelheid te verlagen naar 80 kilometer per uur. Onder andere treinen van Thalys en Eurostar rijden over het viaduct.
Volgens ProRail wordt tegen meerdere problemen aangelopen: de constructie en de lassen zijn niet sterk genoeg. Hierdoor zijn scheurtjes ontstaan in het laswerk. Bij de bouw is een verkeerde berekening gemaakt en ook de ondergrond van het viaduct is gaan bewegen. Het spoor is acht centimeter horizontaal verplaatst, sinds de aanleg van de HSL in 2009. De verplaatsing is al die tijd gemonitord, maar tot op heden was er nog geen aanleiding tot actie.
Snelheid verlagen
In oktober 2022 werd duidelijk dat er niet meer met een snelheid van 300 kilometer per uur over het viaduct kon worden gereden. Daarom is besloten de snelheid te verlagen naar 80 kilometer per uur.
Er moet onderzocht worden of de palen die in de grond zitten de kracht op het viaduct wel aankunnen als er een trein met hoge snelheid overheen rijdt. Dat moet worden uitgezocht met simulatieprogramma's. Wel wordt verwacht dat de snelheid later in 2023 naar 160 kilometer per uur kan worden verhoogd.
Meerdere viaducten onderzocht
Ook is veel nauwkeurigheid vereist, er is dus geen snelle oplossing voor het probleem. ProRail verwacht dat het op zijn vroegst in 2025 mogelijk is om de originele snelheid te rijden. Naast dit viaduct zijn er meerdere viaducten die op dezelfde manier zijn aangelegd. Deze worden ook onderzocht. Op deze negen viaducten is de maximumsnelheid 160 kilometer per uur.