Moet A4 worden verbreed? Inwoners én partijen zijn het er niet over eens

Foto: Syb van Ruiten

KAAG EN BRAASSEM - Voor velen binnen én buiten onze regio is het een bekend probleem: files op de A4. Wie van Rotterdam naar Den Haag, Leiden of Amsterdam rijdt, of andersom, staat in de spits geheid in de file. Maar of de snelweg dan ook verbreed moet worden? Daar zijn kiezers over verdeeld.

Het klinkt zo simpel: als er te veel files staan, doen we er toch gewoon een rijstrook bij? Maar daar zijn Zuid-Hollanders niet zo eensgezind over.

Bijna vier op de tien regiogenoten vindt dat de snelweg één of meer extra rijstroken nodig heeft, terwijl drie op de tien het er niet mee eens is. Een kwart staat er neutraal in.

Plannen

Er lagen desondanks wel plannen om de A4 te verbreden, namelijk bij knooppunt Burgerveen. De plannen daarvoor zijn stopgezet vanwege de problemen met stikstof en een gebrek aan personeel. Het is een van de zeventien infrastructurele plannen die in elk geval vóór 2030 niet kunnen worden hervat.

Volgens het CDA mag er – over het algemeen genomen – best geïnvesteerd worden in de infrastructuur.

'Niet alles kan tegelijk, qua menskracht en stikstofruimte. We beginnen met projecten die militair, maatschappelijk en economisch van belang zijn', tekent die partij op.

CU wil geld reserveren, anderen 'meer investeringen'

Andere partijen, zoals VVD, JA21, PVV, BBB, DENK en NSC zijn het er ook allemaal over eens. Zij zien graag dat er weer geld wordt geïnvesteerd in de infrastructuur. Al noemen de meeste partijen de A4 niet specifiek.

De ChristenUnie wil echter zelfs geld reserveren, met name ook voor de zeventien projecten die nu op pauze staan. Dus ook de A4 mag bij Burgerveen verbreed worden van die partij, daar wil die partij vijf miljard euro voor reserveren.

Links wil 'meer geld naar openbaar vervoer'

Partijen aan de linkerflank zijn het er echter niet mee eens. GroenLinks-PvdA wil inzetten op 'slimmere, gezondere en schonere mobiliteit'. Er moet volgens die partij een nadruk komen te liggen op openbaar vervoer, deelauto’s, fietsen en lopen.

Ook de SP, Partij voor de Dieren en Volt willen daar flink op inzetten. Met name op extra investeringen in het openbaar vervoer.

'We kiezen voor oplossingen die echt werken. Het is aangetoond dat wegen verbreden leidt tot méér verkeer en extra files. Daarom investeren we liever in goed openbaar vervoer', schrijft de SP in het verkiezingsprogramma.

'Per verbinding bekijken'

De enige partij die er 'neutraal in staat, is D66. 'Per verbinding kijken we: welke investering levert het meeste mobiliteitswinst op. De besluitvorming over de verbreding van de snelweg tussen Den Haag en Amsterdam bekijken we ook op die manier', reageert die partij op de stelling.

Volgens de ANWB is het niet mogelijk om te speculeren over wat er zou gebeuren als de weg wordt verbreed. 'Het gaat dan niet alleen om de A4, maar eigenlijk om alle rijkswegen', legt een woordvoerder uit.

Meer verkeer bijgekomen

Volgens de ANWB is het namelijk zo dat er de afgelopen jaren veel meer verkeer is bij gekomen, doordat veel mensen nog steeds in de spits rijden.

'Daarbij komt ook dat stikstof op het moment roet in het eten gooit daar het gaat om het verbreden van wegen. Dus speculeren daarover heeft nu geen zin', zegt de ANWB.

Lees ook: Verbreding A4 bij Kaag en Braassem langer uitgesteld, geld gaat naar andere projecten

advertentie advertentie