Provincie wijst drie plekken in Kaag en Braassem aan voor geclusterde opstellingen van windturbines, gemeente blijft zich verzetten
Door: Jochem van Leeuwen/Stijn Kooistra
KAAG EN BRAASSEM - Drie locaties Kaag en Braassem zijn door de provincie Zuid-Holland aangewezen als mogelijke locaties voor een geclusterde opstelling van windturbines van 240 meter hoog. Het gaat om het gebied tussen Rijnsaterwoude en Langeraar, het gebied tussen Rijnsaterwoude en Leimuiden en het gebied tussen Woubrugge, het Braassemermeer en Rijnsaterwoude. Uit de conceptversie van het Omgevingseffectrapport (OER) van de provincie Zuid-Holland komen deze gebieden als een van de beste plekken naar voren voor het plaatsen van windmolens.
De provincie onderzoekt waar nieuwe windmolens geplaatst kunnen worden om haar doelen voor duurzame energieopwekking te halen. Momenteel wekt Zuid-Holland niet genoeg zonne- en windenergie op om te voldoen aan de gemaakte afspraken.
Om het huidige tekort aan te vullen, heeft de provincie onderzoek laten uitvoeren naar geschikte locaties en de effecten die het plaatsen van windmolens heeft op deze locaties. Er is onder meer gekeken naar de impact van het plaatsen van de windmolens op natuur, leefomgeving, landschap en aangeleverde locaties van gemeenten en waterschappen.
De conceptversie van dat onderzoek, de ‘omgevingseffectenreportage’, is op 2 juli openbaar gemaakt. Hieruit komen negen gebieden naar voren die volgens het onderzoek technisch het best beoordeeld zijn. Drie daarvan liggen in de gemeente Kaag en Braassem.
De locatie tussen Woubrugge, het Braassemermeer en Rijnsaterwoude staat in de ‘top drie’ van technisch best beoordeelde gebieden. De andere twee locaties zijn langs de N11 bij Hazerswoude en het gebied ten zuiden van het Bentwoud.
In het concept wordt uitgegaan van het plaatsen van windturbines met een hoogte van 240 meter.
‘Geen harde belemmeringen’
Volgens het rapport zijn er bij deze drie locaties geen harde belemmeringen en alleen beperkte zachte belemmeringen vanuit natuur, leefomgeving en veiligheid. ‘Dit neemt niet weg dat er wel degelijk effecten zijn voor mensen en dieren rondom deze gebieden,’ staat in het rapport.
De provincie geeft aan dat de uitkomst van het onderzoek niet vastlegt op welke locaties de windmolens uiteindelijk geplaatst zullen worden.
'Zwaar teleurgesteld in het proces'
De werkgroep Bedreigd Open Landschap is niet blij met de plannen. Zij geven op hun eigen website aan duurzame energie en klimaatmaatregelen te steunen. 'Wij zijn zwaar teleurgesteld in het proces en de gebrekkige aandacht voor gezondheid, leefbaarheid en participatie. Dat laatste was volgens hen meer een formaliteit dan een echte samenwerking.
'Wij willen dat er beter wordt nagedacht over deze plannen. Dat er echt wordt geluisterd naar bewoners, dat gezondheid en leefbaarheid vooropstaan en dat ons landschap niet wordt opgeofferd. Het Groene Hart is van ons allemaal - een open landschap dat rust en ruimte biedt. Dat moeten we samen beschermen', aldus de werkgroep.
Gemeente en inwoners niet blij
Bewoners van Rijnsaterwoude uitten al eerder hun zorgen over de mogelijke komst van de windturbines. Ook wethouder Dolf Kistemaker gaf eerder aan tegen de plannen voor meer dan één of twee windmolens te zijn.
De zoeklocaties die nu gaan worden onderzocht zijn een stuk groter dan de plekken die de gemeente heeft aangedragen bij de provincie. 'Dat zullen wij aangeven bij de Provincie Zuid-Holland in onze reactie op de brief. Wij zullen ons blijven verzetten tegen deze grootschalige opstellingen van windturbines in onze gemeente', reageert een woordvoerder tegenover Studio Kaag en Braassem.
De gemeente heeft zelf via de Lokale Energie Strategie (LES) voorkeurslocaties vastgesteld en daarbij participatie uitgevoerd. De mogelijke nieuwe zoeklocaties zijn een resultaat van het proces van de provincie.
'We zijn ontevreden over het huidige proces', vervolgt de woordvoerder van de gemeente. 'Wij hebben er daarom ook bij de provincie op aangedrongen om beter te communiceren en te participeren, omdat het een proces is van de provincie en de gemeente van mening is dat het nodig is om inwoners daarbij te betrekken.'
Lees ook: Inwoners kritisch op plannen voor windturbines: ‘We voelen ons niet serieus genomen’

