Schiphol krijgt minder vliegverkeer, maar toch is er vrees voor extra overlast

Foto: ANP

KAAG EN BRAASSEM - De krimp van Schiphol mag van de rechter toch doorgaan, tot vreugde van inwoners van Kaag en Braassem en Oegstgeest. Bewonersorganisaties in de regio reageren deels opgelucht, luchtvaartmaatschappijen wilden de krimp namelijk voorkomen en stapten daarom naar de rechter. Maar omwonenden vrezen toch extra overlast omdat de Kaagbaan vaker gebruikt zou gaan worden.

Er was veel te doen om de krimp van het vliegveld. In april oordeelde de rechter dat de krimp niet door mocht gaan omdat het kabinet niet de juiste stappen had doorlopen. Nu oordeelt de rechter dat er vanaf april 2024 nog 'maar' 460.000 vliegtuigen per jaar mogen landen en opstijgen. Dat waren er tot nu toe 500.000.

Schiphol laat weten zich te kunnen vinden in de uitkomst. 'We verwachten dat de staat binnen twee maanden meer duidelijk geeft over het aantal vluchten. Wij hebben dat nodig voor het vaststellen van de capaciteitsdeclaratie voor het zomerseizoen van volgend jaar.'

'Addertje onder het gras'

Er is in april al een besluit genomen om geen tweede Kaagbaan aan te leggen. Iets dat in eerste instantie werd toegejuicht. Maar toch zijn er twijfels over de uiteindelijke plannen die de minister heeft voor het vliegveld. Volgens Ferdinand Harmsen, van Stichting Omgeving Zonder Vlieghinder Duin en Bollenstreek, is de krimp in de basis toe te juichen. 'Maar er zit wel een addertje onder het gras: de overlast kan in onze regio groeien.'

'Wat de rechter nu duidelijk zegt, is dat het eigenlijk niet om krimp gaat. Het gaat volgens hem om een illegale situatie die te lang gedoogd werd', gaat Harmsen verder. Het resultaat is dus dat er minder vliegtuigen mogen stijgen en landen: 'Maar het is moeilijk te zeggen of we ook minder of meer overlast gaan krijgen.'

Onder de aanvliegroute

Volgens Harmsen is het namelijk zo dat de minister juist wil dat bepaalde landingsbanen juist meer gebruikt gaan worden, en andere banen minder. 'Een van die landingsbanen die meer gebruikt moet worden, is dus de Kaagbaan. Dat kan dan juist voor onze regio gaan leiden tot méér overlast.'

Volgens de bewonersgroep wordt het resultaat van de krimp daarom niet redelijk verdeeld. 'We zijn daarom gematigd enthousiast, omdat het onderliggende idee van de minister niet de juiste is.' De bewoners blijven daarom lobbyen bij de gemeenten en de provincie om duidelijk te maken dat er mogelijk een probleem ontstaat. 'De gemeenten en de provincie moeten daarom hun burgers gaan beschermen. Anders wordt de krimp van Schiphol niet eerlijk.'

Minister wil nog minder vluchten

Dat is ook iets waar Rob Loekenbach, voorzitter van de werkgroep geluidshinder Kaag en Braassem Noord, voor waakt. 'Nu moeten we gaan zorgen dat we met de krimp er ook voor gaan zorgen dat de last ook ethisch verantwoord verdeeld gaat worden.'

Minister Mark Harbers (Infrastructuur) ziet de uitspraak van de rechter als 'een goede eerste stap' om de balans te herstellen tussen luchtvaart, economie en omwonenden. Hij ziet de krimp van 500.000 naar 460.000 vluchten tijdens het komende vliegseizoen als tussenstap op weg naar een maximum van 440.000 in 2024/2025. 'Die grote zaak speelt nog. Daar volgen we een procedure voor waar de airlines ook allemaal hun inspraak in hebben kunnen doen', zei de bewindsman voor de ministerraad.

Lees ook: Geen extra vliegtuigoverlast voor Kaag en Braassem: streep door tweede Kaagbaan op Schiphol

advertentie advertentie