Rondje Kaag en Braassem met de helden van strooidienst
KAAG EN BRAASSEM - In de wintermaanden komen op de social mediakanalen van de gemeente regelmatig berichten voorbij dat de strooiploegen weer op pad gaan. Maar wie bepaalt eigenlijk dat er gestrooid moet worden? En wat gebeurt er allemaal op zo’n strooiavond? Wij reden een rondje mee.
Het is iets na half 7 als Remy Bouwmeester, coördinator van de strooiploeg, het gemeenteterrein aan het Veenderveld in Roelofarendsveen komt oprijden. Hij doet de loodsdeuren open en parkeert het kleinste strooiwagentje van de gemeente bij de pekelschuur. Hij pakt de kleine shovel en met drie scheppen zit het bakje van het wagentje vol. Langzaamaan druppelen de vijf andere chauffeurs binnen. Eerst even een bakkie. Ook wethouder Dolf Kistemaker sluit aan. Hij gaat met de DAF mee om de grotere gemeentewegen in het oostelijke deel van de gemeente te strooien.
Bouwmeester heeft ondertussen een app van de meteorologische dienst op zijn telefoon geopend. Daarin staat aangegeven dat het vannacht gaat vriezen en mistig wordt. Die mist slaat op de weg en kan voor gladheid zorgen. Reden genoeg om te strooien.
Als we nu strooien, bellen ze ons vannacht tenminste niet wakker - Remy Bouwmeester, coördinator strooiploeg
'We strooien een mengsel van zout water en pekel. Dat blijft zo’n drie dagen aan de weg plakken. Daardoor kunnen we nu al strooien en hoeven we niet te wachten tot de gladheid intreedt', legt hij uit. Via de app meldt hij de strooiactie in Kaag en Braassem aan. 'Bellen ze me vannacht tenminste niet wakker', zegt hij lachend.
De koffie is op, tijd om de weg op te gaan. De strooiploeg bestaat uit de twee grote vrachtwagens. Die doen de grotere wegen in de gemeente. Eén in het oostelijk deel en één in het westelijke deel. Verder rijden er drie kleinere vrachtwagentjes, de Iveco’s. Daarvan gaat er één richting Leimuiden, Rijnsaterwoude en Woubrugge. Deze wordt, samen met een grote DAF, als eerste geladen. 'De routes zijn qua tijd ongeveer even lang, maar omdat zij eerst richting de oostkant moeten, zijn zij langer onderweg en laden we die als eerste.'
Doorgaande fietsroutes
Als laatste verlaten wij de gemeentewerf. Aan het einde van het Veenderveld duiken we het fietspad op. De juiste mengverhouding is ingesteld en via de camera kan Bouwmeester zien dat de strooier zijn werk prima doet. Bij de Smaragd gaat het naar de nieuwe wijk Westend. Het valt op dat de Bouwmeester de strooier uitzet als hij van het fietspad gaat. 'Hier komt ook de andere strooiwagen, wij doen de fietspaden. Dubbel strooien is zonde. Wij gaan nu deze wijk ook in, omdat hier een doorgaande fietsroute ligt. Daar kan die andere wagen niet komen dus pakken wij de fietspaden.'
Op de Witte Singel rijdt bouwmeester de wagen tot en met de brug. 'Verder naar achteren heeft weinig zin. Daar komt amper verkeer. Bovendien is het beleid van de gemeente dat iedereen binnen 300 tot 350 meter op een gestrooide route moet kunnen komen. Als wij tot hier strooien, zitten we op die grens.'
Rondje eiland
Via het Sportpad en het fietspad bij de Regenboogweg in Nieuwe Wetering gaat het richting Kaag. Het rondje over het eiland is vooral op het achterste gedeelte passen en meten. Auto’s staan wat lastig geparkeerd in de kleine straten. Toch lukt het de chauffeur om zonder kleerscheuren de ronde te voltooien. Het pontje weer op, een 'fijne avond' uitsprekend richting de immer vrolijke pontbaas en richting Nieuwe Wetering.
De strooironde zit erop dus het gaat weer richting de gemeentewerf. De andere chauffeurs zijn al terug en parkeren hun wagens. Die worden de volgende ochtend gelost. Na een korte evaluatie meldt Bouwmeester de strooiactie af in de app van de meteorologische dienst. Voldaan gaan de heren richting huis. Kaag en Braassem kan dankzij de helden van de strooidienst, veilig de weg op.