Vrijwilligers in het zonnetje gezet bij Nieuwjaarsreceptie gemeente Kaag en Braassem
Camera en interviews: Alex van der Ploeg. Montage en voice-over: Thijs van der Dussen.
KAAG EN BRAASSEM - Bij de traditionele Nieuwjaarsreceptie van de gemeente Kaag en Braassem zijn twee vrijwilligers nadrukkelijk in het zonnetje gezet. Ook verzorgde burgemeester Astrid Heijstee-Bolt een nieuwjaarstoespraak.
In de toespraak ging het over de zogenoemde 'lummeltijd'. De burgemeester legt uit: 'Dat is eigenlijk dat je in alle drukte en hectiek even de tijd neemt om je brein uit te zetten en even niks te doen.'
'We zijn met z'n allen een beetje collectief overprikkeld', zei Heijstee-Bolt voor de camera van Studio Kaag en Braassem. 'Je ziet ook veel jongeren met burn-out klachten in Kaag en Braassem. Als we willen dat we een beetje mentaal gezond worden is het nodig om daar bij stil te staan.
Erepenning en Gouden Wiek
Na de toespraak van de burgemeester werden ook twee inwoners in het zonnetje gezet: Maartje de Koning-Schoemaker ontving de Marina van der Velde-Menting erepenning. Zij was jaren aangesloten bij het comité 4 en 5 mei en voorzitter van De Spreng in Oude Wetering.
'Ik was een beetje overdonderd. Maar ik ben heel trots', aldus De Koning Schoemaker. 'Ik had nooit verwacht dat ik dit er mee verdiende.'
Hein de Jong ontving De Gouden Wiek. Deze kreeg hij vanwege zijn jarenlange belangeloze inzet en zijn verbindende rol binnen meerdere verenigingen zoals de jeu de boules en het Oranjecomité.
'Heel verassend', reageerde De Jong na het inontvangsnemen van zijn waardering. 'Ik kwam hier naar toe voor de receptie dus ik rekende er helemaal niet op. Heel leuk.'
Nieuwe burgemeester?
Ook ging er nog een wens van de burgemeester in vervulling. Zij wil namelijk nog een keer schipper zijn op een van de pontjes binnen onze gemeente. Vertegenwoordigers van Kaageiland hebben Heijstee-Bolt een schipperspet aangeboden. Daarmee mag zij in de zomer een keer het pontje besturen.
In ruil daarvoor mag de pont-eigenaar één dag burgemeester van Kaag en Braassem zijn. 'Daar moeten we nog even over nadenken', glimlachte Heijstee-Bolt.
Lees ook: Eindejaarsgesprek met burgemeester Astrid Heijstee-Bolt: ‘Groei en verandering’

