Steun voor aardgasvrije gemeente, maar zorgen over kosten blijven groot
KAAG EN BRAASSEM - Een meerderheid van de inwoners van Kaag en Braassem staat positief tegenover aardgasvrij wonen. Dat blijkt uit een gemeentelijk onderzoek waaraan begin dit jaar 735 inwoners deelnamen. Tegelijkertijd maken veel inwoners zich zorgen over de kosten en onzekerheden rond duurzame warmte.
Volgens het onderzoek vindt 56 procent het een goed idee dat het gebruik van aardgas uiteindelijk stopt. Ongeveer 21 procent is negatief, terwijl 22 procent neutraal tegenover de plannen staat.
Een aantal deelnemers hebben al maatregelen genomen, zoals isolatie of zonnepanelen. Een kleinere groep gebruikt inmiddels een warmtepomp en is grotendeels aardgasvrij. Toch geeft 45 procent aan voorlopig af te wachten tot er meer duidelijkheid of een verplichting komt.
Zorgen
De grootste zorgen gaan over investeringskosten, maandelijkse energielasten en de betrouwbaarheid van installaties en het elektriciteitsnet. Ook onduidelijkheid over geschikte technieken speelt mee.
Uit het onderzoek blijkt verder dat inwoners vooral behoefte hebben aan ondersteuning van de gemeente, zoals persoonlijk advies, financiële hulp en gezamenlijke inkoopacties.
Aardgasvrij in 2050
De resultaten worden gebruikt voor het gemeentelijke Warmteprogramma, waarin staat hoe de verschillende dorpen stap voor stap aardgasvrij moeten worden. Inwoners en ondernemers kunnen naar verwachting na de zomer reageren op een eerste versie van dat plan. In 2050 moeten alle huizen in Nederland aardgasvrij zijn.

