Stoppen met De Bult kan gemeente tonnen kosten, schadeclaim dreigt

Foto: Dennis Knetsch

NIEUWE WETERING - De toekomst van woningbouwproject De Bult in Nieuwe Wetering blijft onderwerp van discussie in de gemeenteraad van Kaag en Braassem. Tijdens een uitgebreid debat spraken raadsleden over de bouw van twaalf sociale huurwoningen, de impact op de natuur en de vraag hoeveel financiële risico’s de gemeente loopt als het project alsnog wordt afgeblazen.

Een vertegenwoordiger van WyWonen schoof woensdagavond aan in de raadzaal. Hij wees erop dat de woningen volgens planning eind dit jaar al gerealiseerd hadden kunnen zijn als er geen motie en vertraging waren geweest. Volgens hem zijn de sociale huurwoningen hard nodig. Het college van burgemeester en wethouders wil ook door met de plannen.

De woningen moeten worden gebouwd door WYwonen op de locatie De Bult aan de Regenboogweg. Nadat de Raad van State eerder het bestemmingsplan definitief goedkeurde, nam de raad alsnog een motie aan om alternatieve locaties te onderzoeken. Volgens wethouder Dolf Kistemaker, die het dossier overneemt van de naar Alphen vertrokken Yvonne Peters, was dat geen optie.

Schadeclaim

Tijdens het debat uitte Roy Mollers (VVD) kritiek op een schadeclaim van 190.000 euro exclusief btw die WyWonen wil indienen, ook al gaat de bouw door. Volgens het college is die claim juridisch niet houdbaar. Wel blijft het risico bestaan dat de gemeente bij volledige stopzetting van het project richting de 900.000 euro schade lijdt.

Rick van Seggelen (PRO Kaag en Braassem) benadrukte dat de gemeente een betrouwbare partner moet blijven richting woningcorporaties en ontwikkelaars. Ook werd gesproken over een mogelijk amendement om extra groencompensatie toe te voegen aan het project. Het 'motorblok' van de nieuwe coalitie vond dat ook belangrijk. Net als Thijs Mooren (Groep Mooren).

Andere locaties?

Tegelijkertijd klonk ook kritiek vanuit de raad. Paul Hoogenboom (Kern11) stelde dat er serieuzer gekeken moet worden naar alternatieve locaties. Volgens hem wordt het belang van twaalf sociale huurwoningen overdreven neergezet als oplossing voor het woningprobleem.

Volgens Kistemaker zijn alternatieve locaties nauwelijks beschikbaar. De gemeente beschikt volgens de wethouder zelf niet over geschikte gronden, al wees Mooren er op dat het Vlietpark in Hoogmade ook eigendom is van de gemeente. Alleen Braassemerland werd nog genoemd als theoretische mogelijkheid, maar dat zou volgens Kistemaker niet aansluiten bij de wensen van WYwonen.

Op 8 juni neemt de gemeenteraad een definitief besluit over het raadsvoorstel. Dan wordt duidelijk of de woningbouw op De Bult doorgaat, of dat de natuurbelevingstuin in zijn geheel behouden blijft.

Lees ook: College wil door met woningbouw De Bult, maar gemeenteraad heeft het laatste woord

advertentie advertentie