Bijzondere verhalen van schippers die meevaren met aanbrengtocht voor SAIL: ‘Het heeft tien jaar van mijn leven gekost’

De schepen van de aanbrengtocht naar de SAIL Amsterdam in Oude Wetering Foto: Studio Kaag en Braassem

WOUBRUGGE/OUDE WETERING – Bij de aanbrengtocht voeren een aantal historische schepen in een vlootschouw voor SAIL Amsterdam maandag langs Woubrugge en Oude Wetering. Verschillende schippers en hun schepen namen bijzondere verhalen met zich mee: 'Ik zeg altijd dat het tien jaar van mijn leven heeft gekost. Maar altijd met plezier, want het is ook een hobby.’

Schipper Jan Cleyndert begon op driejarige leeftijd al met varen in bootjes. Als zeventienjarig jongetje was hij bij de eerste editie van de SAIL. Cleyndert heeft bijna zijn hele leven gezeild, maar na zijn pensioen kocht hij een politieboot. ‘Dit is de eerste keer dat ik zelf aan de SAIL meedoe. Dus het is de tweede keer dat ik ernaartoe ga, maar deze keer met mijn eigen boot.’

Arno van der Lans, eigenaar van motorsleepboot de Brittania, heeft meegedaan aan alle tien edities van de SAIL. ‘In 1975 was de eerste keer, destijds ging ik mee met een oom. Vijf jaar later was ik daar met mijn eigen opduwer. De SAIL werd daarna steeds drukker. De eerste trip met de Brittania naar de SAIL was in 2000.’

Van tour in Noord-Frankrijk door naar de SAIL met boot uit 1921

Cleyndert was net een dag aangesloten bij de aanbrengtocht voor de SAIL. Hij kwam net terug met de boot van een tour door België en Noord-Frankrijk. ‘Eergisteren ben ik naar huis gekomen, gisteren even de was ingeleverd bij moeder de vrouw, en daarna door naar Oude Wetering om hier aan te sluiten bij de Zalmtocht naar de SAIL.’

Jan Cleyndert op zijn politieboot Foto: Studio Kaag en Braassem

Het politievaartuig van Cleyndert werd meer dan 100 jaar geleden gebouwd. ‘Deze boot is in 1921 gebouwd in Alkmaar voor het Rijk. In 1934 heeft de boot een nieuwe motor gekregen. Het was destijds een van de eerste motoren die elektrisch kon worden gestart.’

Verschillende organisaties willen ervoor zorgen dat de oude historische schepen worden erkend als cultureel erfgoed om zo het behoud ervan te garanderen voor de toekomst. Volgens Cleyndert is er echter ook nieuwe generatie met jongere mensen nodig die het beheer van de historische schepen overneemt van de oudere generatie.

Schip tijdens Wereldoorlog in beslag genomen door Duitsers

De Brittiania, de boot van Van der Lans werd ook in 1921 gebouwd als kaasvrachtschip. In 1938 werd de boot ingekort. ‘Sindsdien heeft het gediend als sleepboot vanaf Den Haag, Leiden, en de rest ten zuiden van Nederland en België. De eigenaar was toen J.C. Elvé uit Stad aan ’t Haringvliet’, verklaart Van der Lans.

Arno van der Lans op zijn schip De Brittania Foto: Studio Kaag en Braassem

De boot werd in de Tweede Wereldoorlog geconfisqueerd door de Duitsers. ‘Toen was dit een hele nieuwe en moderne boot’, legt Van der Lans uit. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er kogelgaten in de boot gekomen en ook nog uitgebrand. ‘Meneer Elvé vond de boot uiteindelijk helemaal terug in Bremen haven in Duitsland. Daarna is hij over zee weer naar Groningen gevaren en door naar Zeeland.’

Het schip is vervolgens een paar keer gewisseld van eigenaar. ‘Toen kwam het schip er verlaten bij te liggen, er werd niet naar gekeken. In 1978 lag de Brittania bij de Hollandse Brug en daar is de boot twee keer gezonken. Iemand heeft het schip daar geborgen en naar Vreeswijk gebracht. Daar heeft de Brittania tien jaar gelegen als oud vuil’, legt Van der Lans uit. ‘De boot is uiteindelijk boven water gekomen, het kwam in de handel terecht en toen kon ik het schip kopen.’

Het opknappen van de Brittania heeft veel tijd gekost volgens Van der Lans. ‘Ik heb er onwijs veel werk aan gedaan. Na twee jaar kon ik ermee varen, maar ik zeg altijd dat het tien jaar van mijn leven heeft gekost. Altijd met plezier, want het is ook een hobby.’

Lees ook: Zeven nieuwe vaarroutes gelanceerd: ‘Voorproefje van wat de regio te bieden heeft’

Lees ook: Historisch Archief komt met uitbreiding van routes en verhalen: ‘De rijke geschiedenis op nog meer manier beleven’

advertentie advertentie