Ook wethouders Gerben van Duin en Yvonne Peters koninklijk onderscheiden
KAAG EN BRAASSEM - Naast de veertien inwoners die vrijdag een koninklijke onderscheiding hebben gekregen tijdens de Lintjesregen, hebben ook wethouders Gerben van Duin en Yvonne Peters een lintje gekregen. Peters werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Van Duin tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
De twee ontvingen hun lintje in het gemeentehuis in Roelofarendsveen.
Mevrouw Yvonne Peters-Adrian, Roelofarendsveen (1966)
Mevrouw Peters-Adrian startte in 1982 als lid van de nieuw opgerichte hockeyclub Alkemade. Daar gaf zij open trainingen voor leerlingen van de lokale scholen, om zo succesvol het ledenaantal te laten groeien. Vanaf 1987 organiseerde zij, als lid van het bestuur en de barcommissie, veel activiteiten om de saamhorigheid onder de leden te vergroten en geld op te halen voor de club. Op haar 25e werd ze voorzitter en zette zich in om de verbinding onderling te versterken. Mede door haar inzet is de hockeyclub vanaf 1982 sterk gegroeid en is het nog steeds een bloeiende vereniging.
Ook bij hockeyclub Alkemade heeft zij veel vrijwilligerswerk gedaan.
Haar inzet voor de politiek is groot. In 2006 werd zij raadslid van de VVD, eerst in de gemeente Alkemade en daarna in Kaag en Braassem. Ook was zij fractievoorzitter en bij meerdere verkiezingen lijsttrekker. In 2014 startte zij als wethouder en zij staat nu al 12 jaar lang in dienst van de gemeenschap. Zij heeft, vanuit verschillende portefeuilles, veel betekend voor onze gemeente.
Mevrouw Peters-Adrian zette zich ook in voor regionale verbanden. Bij Stichting Greenport Aalsmeer valt zij, als bestuurslid, op vanwege haar betrokkenheid bij het bedrijfsleven. Zij is een bevlogen ambassadeur. Als voorzitter van de Omgevingsdienst West-Holland, een rol die zij tot 2022 vervulde, stond zij echt voor de dienst. Oog voor de werkvloer en de mensen, maar tegelijkertijd altijd op pad om resultaten te boeken.
Ze is een voorbeeld van bestuurlijke toewijding en publieke dienstbaarheid. We bedanken haar voor haar grote inzet voor onze gemeente, haar inwoners en ondernemers.
De heer Gerben van Duin, Noordwijk (1958)
Bij de heer Van Duin lopen sporten en bewegen als een rode draad door zijn leven. Hij zet zich al zeer lange tijd op een energieke en gepassioneerde wijze in voor het stimuleren van sportief participeren en een gezonde leefstijl. Hij heeft zich, vrijwillig en in de functie van wethouder, ingespannen voor het welzijn en de gezondheid van vele mensen.
Hij had een sleutelrol, in samenwerking met Stichting Marhaba, voor het integratietoernooi in 2008. Daarnaast speelde hij een belangrijke rol bij de begeleiding en integratie van Syrische vluchtelingen in Noordwijk. Hij zette zich in voor de oprichting van de vereniging ‘Samen voor Vrede’. Bij Stichting TegenZinloosGeweld was hij in de beginjaren een zeer betrokken bestuurslid.
In regionaal en landelijk verband heeft hij zich jarenlang belangeloos ingezet voor de Vereniging Sport en Gemeenten, eerst als ambassadeur en sinds 2022 ook in het bestuur. Zijn pleidooi om het sport- en beweegbeleid van gemeenten in te zetten als het goedkoopste medicijn tegen de oplopende zorgkosten, werkte aanstekelijk.
De heer Van Duin heeft zich 26 jaar lang ingezet als raadslid en wethouder voor de gemeente Noordwijk. Hij is nu nog steeds actief bestuurslid van de kiesvereniging bij Puur Noordwijk. Zijn betrokkenheid bij de lokale gemeenschap, verbindend vermogen en warme persoonlijkheid hebben een onuitwisbare stempel gedrukt op het politieke, sociale en maatschappelijke leven in Noordwijk. Hij gaf succesvol invulling aan de sportagenda van Noordwijk met als resultaat twee mooie titels voor Noordwijk, waaronder in 2017 de prijs van ‘European City of Sport’. Aansluitend was de heer Van Duin wethouder in Nieuwkoop, en de laatste vier jaar in Kaag en Braassem, waar hij ook als ambassadeur optrad voor een gezonde leefstijl. Hij was een pleitbezorger voor de bestrijding van beweegarmoede, ambassadeur vanuit de VNG voor het nationaal preventie- en sportakkoord, en maakte onderdeel uit van de kopgroep van wethouders uit Nederland die zich inzetten voor Sportinnovator.
Livestream Lintjesregen
Veertien inwoners kregen tijdens de Lintjesregen ook een lintje. Bekijk hieronder die livestream terug.

