ProRail verwacht nog jaren hinder op hsl-traject vanwege ontwerpfouten viaducten

De Intercity Brussel van NS International op het HSL-spoor Foto: John van der Tol

RIJPWETERING - Spoorbeheerder ProRail verwacht dat het herstel van de hogesnelheidslijn nog jaren zal duren, heeft topman John Voppen gezegd. Op het traject zijn problemen met tien viaducten in het Groene Hart, die in het verleden te licht zijn ontworpen. Het herstel van de viaducten is complex.

Dit jaar begint het herstel van het viaduct bij Rijpwetering, waar scheurtjes in onderdelen zitten en waar de spoorbaan ook is verschoven. 'Dat viaduct gaan we dit jaar aanpakken, dat gaan we herstellen', zegt Voppen.

Tegelijkertijd is het herstel van de andere viaducten lastig. 'Hoe je het werk uitvoert per viaduct kan totaal verschillend zijn. Bij het ene viaduct kan het moeilijk zijn, maar bij het andere heel makkelijk.'

Foto: Michel Looyenstein

Hij geeft als voorbeeld dat er bij een viaduct een damwand in de grond moet komen. 'Maar je kunt die damwand niet trillen, want dan maak je het spoor kapot. Dus je moet draaien. Alleen de machine die de palen draait, past niet op de weg.' Al die zaken kosten volgens Voppen 'heel veel tijd'.

Voorlopig nog geen 300 km/u

De spoorwegtopman zegt dat ProRail nu 'alle details aan het uitpluizen' is, maar dat het nog een flinke periode zal duren voordat de treinen weer met de ontwerpsnelheid van driehonderd kilometer per uur over de spoorlijn kunnen rijden.

Sinds december mogen hogesnelheidstreinen weer met 120 kilometer per uur over de spoorlijn. Dat was eerder maar tachtig kilometer per uur, waardoor grote problemen ontstonden met de dienstregeling.

Lees ook: Herstel van HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering gaat van start

advertentie advertentie